Докоснете се до тайната философия на минерали и кристали.Минералите и кристалите имат феноменални свойства, лечебни и магически за човека.

петък, 4 юли 2014 г.

ИЗКУСТВОТО ДА СПОРИМ В ИНТЕРНЕТ-izkustvoto-da-sporim-v-internet




Уважаеми фенове на този блог, тази публикация бе породена от неумението на над 80% от присъстващите в социалните мрежи да изграждат своите виждания чрез коментари.  За да се води спор, по скоро дискусии е доста трудна задачка, една не на място поставена дума би нанесла доста раздори. Ето защо реших да се запознаем с най-важните правила при виртуалните дебати. (Правилата са селектирани ТУК)   



ПРАВИЛАТА:

Първо правило: Не го правете

Един сериозен списък с неща, които трябва да дадат насока за подобрението на нещо, не може да мине без следната препоръка: не го правете. Има много цветущи изрази, които описват процеса на онлайн спора. Най-вероятно са ви до болка познати, но ето един от най-точните:

„Спорът в интернет е вербален еквивалент на бой с нож, но вместо хладното и остро оръжие, противниците държат банани. Никой не печели, а всички участници изглежда доста глуповато за страничните наблюдатели.”

Една от основните цели в онлайн споровете не е „победата”, а въвличането на повече хора в разговора, в размишленията. В момента, в който започнете дебата с мисъл, насочена към спор, ще загубите възможността да включите повече хора в него. Хората не гледат на Световната федерация по кеч като на беседа за борба, а като на забавление. По същия начин и коментарите в интернет могат да бъдат забавни за четене, но рядко хората задълбават в тях, докато пътуват към дома си. В по-голяма част от случаите аргументите ще послужат единствено като поляризатор.

Важно е да се разбере, че всяко противоречие не е с цел надделяване върху човека, с който се води спора, а за да може някои друг, който не е обмислял дискутирания въпрос (или просто е несигурен в позицията си), да си създаде мнение. Най-безполезно е да приемете, че не можете да промените мнението на човека, който е (виртуално) срещу вас. Разбира се, наблюдават се и изключения, но в по-голяма част от споровете това няма как да стане. Ако успеете да се отърсите от идеята за победа, следването на останалите правила става много по-лесно. Това не означава, че се предавате, а че измествате фокуса върху нещо друго.

Второ правило: Емоции

В момента, в който започнете да се разстройвате, спорът е приключил.За да се впуснете свободно в сурова дискусия, не трябва да приемате нещата твърде надълбоко. Много хора в онлайн пространството прилагат една бърза, но подла тактика, чрез която ще се опитват да ви ядосат – персонални атаки, с които да ви раздразнят. Да, клише е, но е и истина – гневът замъглява преценката. Изграждането на страхотна и добре издържана теза е изключително трудно, ако трябва в същото време да се защитавате от лични нападки. Бъдете готови да се справите с подобни потребители. Ако атаката не допринася с нищо към основната дискусия, игнорирайте я.

Независимо колко много искате да демонстрирате, че и вие поназнайвате пикантни думи и изрази, въздържайте се, тъй като използването им автоматично ще разклати аргументите ви, но и ще ви превърне в същия неприятен трол – точно като този, който ви е разгневил. Усъвършенстването на подобно поведение е трудно. Ако още не сте успели да владеете емоциите си, а се чувствате емоционално слаби в даден момент, най-добре е да не влизате в спор. Не забравяйте, че най-важното нещо е вашето добро разположение на духа и как това ще повлияе върху взаимоотношенията ви в реалния свят. Не би било честно към хората, които физически са около вас, ако се държите агресивно към тях, само защото някой ви е разстроил в интернет спор.

Трето правило: Първото ви мнение трябва да бъде стегнато и да съдържа само ядрото на вашия аргумент, без допълнителен „пълнеж”

Първото мнение трябва да бъде стегнато. Не трябва да започвате спора с есе от три страници, в което обяснявате надълго и нашироко, че новата трилогия "Междузвездни войни" е по-слаба от оригиналната. Можете да започнете с „Смятам, че новите три филма от сагата "Междузвездни войни" са по-слаби от старите”. След това е добре да добавите и мнението си, но не е добре, ако го представяте като факт. Ето и два примера (те са произволни и не отразяват мнение върху качествата на филмите):

„След като изгледах всички части от сагата "Междузвездни войни",мога да кажа, че оригиналните филми имат много по-интересен сюжет, въпреки че не разполагат с тези съвременни ефекти. В тях има много повече кинематографска магия, която... ”. След това продължавате да излагате доводите си.

или

„Новите епизоди на "Междузвездни войни" просто не стават! Ако някой си мисли, че са по-добри от оригиналните, значи е най-големият балама на света! И също не става за нищо”

В първата ситуация се създава едно обосновано мнение, което не се налага като факт. Това може да доведе до задълбочен и ползотворен спор, в който да се включат още хора. Във втората ситуация се налага мнение, което трябва да се приеме като факт. Единствените отговори ще бъдат в подобен дух, а това няма да доведе до продуктивен спор.

Ругаенето прави изключително лошо впечатление. То няма особено голяма сила, а ще направи човека, който го използва, да изглежда несериозен. Но времената се променят, така че ако искате да го използвате в първото си съобщение, трябва да знаете, че то може да подкопае мнението ви.

Хуморът може да бъде използван за омекотяване на по-силно изразеното мнение, но и ще ви направи да изглеждате по-достъпни.„Смятам, че новата трилогия „Междузвездни войни” е пълен боклук. Но пък какво знам аз – аз съм просто жираф”.Ето, заявявате доста силно своето мнение, наричайки нещо боклук, но намалявате рязкостта на изказването чрез вкарване на шега (нека приемем, че е смешна).

Четвърто правило: Старайте се да се придържате към темата

Един голям плюс на доброто първо мнение е, че задавате тема, но много хора ще се опитат да разклатят аргумента ви. Не им позволявайте. Воденето на спор наподобява създаването на игра. Всеки, който не е вас, ще провежда „бета тестове” на тази игра, за да изпробва границите на света, но и ще се опита да счупи спора - по всеки възможен начин. Един от основните методи е чрез изместване на темата. Ако кажете „Много обичам синьо сирене. Смятам, че това е най-вкусното сирене, което съществува”, някой може да отговори с „Как можеш да поддържаш доенето на крави? Това е варварство.В мнението си заявявате, че обичате определен тип сирене, а аргументът на участника в спора е, че това ви прави зъл експлоататор на животинския свят. (Е, примерът с вкусовите предпочитания не е особено удачен, тъй като това е субективен въпрос, но идеята е ясна).

Как да се справите с това? Понякога е нужно да напомняте на участника в спора, че неговото мнение се отклонява от темата. Това може да стане културно: „Въпреки че съм съгласен, че експлоатацията на крави е нещо лошо, в момента обсъждаме синьото сирене, което е властелинът в света на сирената. Можем да обсъдим проблемите с добиването на мляко, но в друга тема. Ако продължават да отклоняват темата, просто трябва да ги игнорирате, тъй като тяхната цел е да я отклонят от първоначалната идея.

Пето правило: Приемете, че сте сгрешили

Едно от най-силните оръжия е възможността за признаване на грешка. Ще спечелите много повече адмирации, ако можете да признавате допусната грешка или информация, която не сте взели предвид. Ако кажете „Религия. Ууууу!”, а някой отговори „Папа Александър е бил страшно готин тип, който е направил това, това и това!”, можете да приемете, че той е прав. „Александър е наистина готин пич, който е направил много добро. Не се бях замислил за този аспект. Със сигурност религията има и добри страни.” Можете да изразите мнението си чрез други аргументи, но признатата забележка ще спомогне за по-гладкото протичане на спора, ала и ще въведе атмосфера на взаимно уважение.

Шесто правило: Бъдете уважителни

Неща, които са ОК:

• Несъгласие

Неща, които не са никак добре:

• Смъртни заплахи

• Персонални нападки

• Заплаха за физическа саморазправа

• Отмъщение • Пожелаване на коварни болести, които да покосят цялото семейство на опонента

 Онлайн споровете са чудесно нещо, а културното им водене ги прави повече от забавни. Това се променя в момента, в който подобни неприятни изказвания заразят обстановката.

Златното правило

Най-важното нещо, което никога не трябва да забравяте – „Отнасяйте се към останалите така, както искате те да се отнасят към вас”.


------------------------------- © 2010, Красимир Куртев - Алеф автор, All rights reserved!
споделяне в социални мрежи